Hvorfor snakker alle om digitalisering?

Gutt som roper digitalisering

Digitalisering er et voksende begrep som kan spesifiseres i mangt, men hva er det egentlig? Wikipedia beskriver det som «konvertering av analoge data til digitale, men også om innføring av digital teknologi som effektiviserer prosesser og endrer hverdagslivet. 

Når Goonie snakker om digitalisering snakker vi om å optimalisere bedrifter for digital bruk og vi fordeles det i 3 hovedkategorier; Nettside, Markedsføring og Optimalisering

Nettside

Handel er nå mest digitalt, så det handler om å digitalisere bedriften sin og jobbe mot online optimalisering. 

Nettsiden er ansiktet utad og bør være “on point”. Kunden har lite tålmodighet til lang opplasting, komplisert navigering eller kjedelig innhold. Her kreves det innbydende design, presist budskap og det lille ekstra som gjør at man vil velge deg over konkurrenten.

En ny nettside trenger ikke koste flesk, de fleste kommer langt med et WordPress template til 1000-lappen og trenger man hjelp til å installere det, er det mer en nok utviklere på UpWork som gjør dette billigere enn jeg bør offentliggjøre. Men husk at det kreves kontinuerlig utvikling for å dyrke digital modenhet og ønsker du at nettsiden skal svare til brukernes forventninger, bør du være forberedt på å gjøre flere endringer over tid.

Markedsføring

Goonie billboard

Det hjelper lite å ha en fresh nettside hvis ingen vet om den. Hvor mye skal man investere i markedsføring og hvilke tjenester skal man velge? Hva krever det av deg og hva kan man forvente å få igjen? 

Digital markedsføring skiller seg fra tradisjonell markedsføring ved at man har muligheten til å dra innsikt fra data. Innsikten brukes til å lage skreddersydde løsninger for å treffe  målgruppen. Dette åpner for muligheten til å optimalisere kampanjer på detaljnivå og tillater bedrifter med lite kapital til å utkonkurrere giganter ved å tilegne seg en bedre forståelsen for brukerne.

3 fokusområder for digital markedsføring

Sosiale Medier

Vi vet at folk befinner seg på sosiale medier, men er dine kunder på Facebook eller linkedIn? Bruker de Youtube eller Snapchat? Kanskje de er på alle og da bør du være det også, det betyr ikke at du trenger å være på alle fra dag én. Man dyrker digital modenhet og utvider etterhvert som man vokser. 

NB! Markedsføring på sosiale medier er storytelling. Lager du engasjerende innhold som utvikler seg over tid blir du mer interessant. Brukere på LinkedIn har andre forventninger til kanalen enn det de har til SnapChat. Trikset er å tilpasse innhold til kanalen. Samme innhold gir lite grunn til å følge bedriften på flere kanaler.

Direktemeldinger

Er en av de mer effektive kanalene å markedsføre seg i. E-post og SMS krever dog mer fra annonsørene. Har du en strategi for nyhetsbrev?

Google 

Alle Googler, hva gjør du for å være synlig der? 

For systematisk optimalisering er Google et godt sted å starte. Google har et brukerorientert fokus som betyr at om man klarer å tilfredsstille Google, er det gjerne fordi brukeren også som regel fornøyd. 

Optimalisering

Hvor god er du på å analysere nettsiden din? Hvem besøker den? Hva gjør de der? Hvor mange snur i døra? Å annonsere noe uten å lære om brukeradferd er useriøst, så ikke vær useriøs. Bli kjent med publikummet ved å samle og forstå data de legger igjen til deg. 

For å unngå å sløse penger på markedsføring er det viktig å forstå målgruppen. For å forstå dem kartlegger man brukerreisen og overvåker adferd. Datatrafikken sentraliseres og innsikten brukes til å  tegne et digitalt landskap. Her får man et overblikk slik at man enkelt ser hvor brukeren faller ut og gjør forbedringer deretter.

Derfor snakker alle om digitalisering

Hvis man ikke har fått det med seg så skjer det mye innen AI for tiden. Vi fortsetter å mate internett med enorme mengder data. Og med «machine learning» lærer vi enhetene våre å utføre handlinger basert på datahistorikk. 5G kommer straks ut og den verden vi er vant med er i ferd med å endre seg mer en hvordan internett endret den forrige. 

Mange bedrifter er enda ikke tilpasset dagens teknologi og når ny teknologi rulles ut, vil det blir store gap mellom de som er oppdatert og de som er utdatert. Digitalisering styrkes over tid og for å dyrke digital modenhet bør man følge nøye med for å garantere vekst. Derfor er det viktig med en strategi som gir overblikk over digitaliseringsprosessen fra A til Å. 

Den lokale restauranten, tannlegen eller hvilken som helst mindre bedrift har ikke komplekse nettsider. Det betyr at digitalisering er betydelig mye enklere å gjennomføre og den som har et forsprang på digitalisering, vil øke ledelsen eksponensielt. 

Derfor er det viktig å komme i gang med digitalisering nå og derfor snakker flere og flere om det. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *